Dag 2 - Eiksetra + 5km

• 31.07.2016 kl. 21:55

Vi startet stive bein i morges men var bestemte på å komme oss lengst mulig. Håpet er å opparbeide oss en hviledag. Derfor har vi endt opp på Smedsetra som ligger 5km lengre ut i ruten enn planlagt. Kroppene er ømme men humøret er på topp. Vi har til og med fått oss en ny følgesvenn på turen, han heter Leif og er en vandrestokk.

Vi har møtt på flere på turen og mange lurer på om jeg forventer å få en jobb etter dette. Svaret er nei! Jeg mener ikke at jeg skal få en jobb fordi jeg går Norge på tvers. Det er mange spreke folk her i landet og vi er ikke de eneste som tar denne turen. Men jeg forventer at dette blir sett på som et praktisk eksempel på min karakter og mine evner og det er defor noen skal ansette meg.

Nå slokner vi i teltet. I morgen passerer vi Hokksund!

Dag 1 - Hovdehytta

• 30.07.2016 kl. 20:40

Herregud! Hva har vi begitt oss ut på?! Hahaha, neida!😆 Å komme seg ut av Oslo var faktisk den vanskeligste delen av dagen. Det er ca. 30km opp til Hovdehytta og vi brukte ca. 10 timer. Selvfølgelig er vi sliten, vi er ikke supermennesker men vi gleder oss til å fortsette i morgen.

Jeg har lært at man kommer veldig langt med bare å prøve og skulle man ikke greie å nå målene sine vet man da at man har gjort sitt beste. Det som er spennende å se er hva som er MITT beste?

Nattoget til Oslo

• 29.07.2016 kl. 23:12

Som så mange andre trodde også jeg at det ventet en bøtte med gull i slutten av ingeniør studiene. Slik var det ikke! Mange fra klassen min velger å ta mer utdannelse i vente på bedre tider, jeg derimot kan ikke sitte én dag til å på skolebenken og lese om hvordan verden virker. Jeg må ut å se hvordan den fungere og få praktiske erfaringer. Som antropolog vet jeg at «landskap» er et menneskeskapt konsept som vi selv kan tillegge mening og betydning, ingeniøren i meg vil ut å se hvordan jeg kan forme landskapet og skape god infrastruktur.

Jeg gleder meg nå til å ta fatt på turen og bruke de neste tre ukene på å få en ny forståelse for landet vårt og hvordan jeg kan være med på å forme det. Denne gangen vet jeg det venter en belønning i den andre enden og den kommer i form av gode minner, erfaringer og noe praktisk å putte på CV'en!

Skålatårnet

• 16.07.2016 kl. 18:33

Da sitter jeg nede på campingen i Loen etter en kjempe fin tur til Skålatårnet. Turen er Nord Europas bratteste stigning og ligger 1848moh.  Selv om turen er tung er det virkelig verdt det når du kommer opp til tårnet et som minner om noe som er tatt ut av Harry Potter.

Turen opp ble litt sur og kald siden det blåste og regnet, men inne i hytten var det kjempe koselig. Skal man overnatte ligger man i en 3 etg. køyeseng og 5 i bredden utformet som en halvmåne. Vanskelig å forklare, du må bare se det selv.

Inne i hytten trykket vi oss sammen med en guttegjeng på tur som var hyggelig å spanderte både det ene og andre av drikke. Takk til Fjord&Fjell-gutta for en koselig matpause 😊

Test fra stua: Pakking til Loen

• 15.07.2016 kl. 08:03

Jeg har fått lastet ned appen og tester ut denne før jeg reiser opp til Loen med familien til mannen. Her i stua har jeg god wifi så dette burde fungere greit i motsetning til oppe på fjellet hvor det skorter på både dekning og strøm. Men de utfordringene tar vi etterhvert som de kommer! 😊

I Loen skal vi gå opp til Skålatårnet som vistnok er Norges bratteste motbakke😨 Men jeg gruver meg ikke for jeg vet at det går fint 😀

Okey, la oss se hvordan dette blir!

Direkte fra Vending turisthytte

• 10.07.2016 kl. 15:23

Vi har tatt turen opp til Vending turisthytte i dag. Brukte vel ca.2 timer fra Hamlagrø. Dette er den nest siste hytten på turen vår i august så vi tenkte det var kjekt å ta en dagstur hit for å sondere terrenget og for å se hva vi kan forvente å finne i matboden.

Det går mye i hermetikk, supper og havregryn. Tror det jeg kommer til å savne mest er ost og epler.

Jeg prøver nå også å blogge fra fjellet siden jeg har lovet å gjøre det hver dag i 3 uker. Det tar tid, det er vanskelig med dekning og bildene blir feil vei! Dette må jeg øve mer på hjemme i stua tror jeg. Det er viktig med gode forberedelser!

Trine Nordahl

Med ustoppelig optimisme går jeg løs på prosjekter jeg har ingen forutsetning for å klare, dette for å bevise at alle kan endre seg selv og verden! Jeg er utdannet elkraft ingeniør, sosialantropolog og er en født eventyrer! I august gikk jeg Oslo-Bergen, nå trener jeg til å gå over Grønland i 2018.