På tur i Bergsdalen

• 25.06.2017 kl. 20:10

«Hva ville Vestlandet vært uten fjell, regn og nære venner som blir med på våte turer?»

Jeg har ikke vært hjemme på 3 uker ettersom vi hadde en uke ferie i Trøndelag. Så når Martin ringte tirsdag denne uka og sa at Anikken (Martin sin kusine) og Christer ville bli med på tur i helgen var ikke «jippi» det første jeg tenkte. Jeg er en veldig hjemmekjær person som liker å sitte i sofaen, der kan jeg kan slappe av og føle meg trygg. Men så liker jeg også veldig godt å dra på fjellet - Vi dro på fjellet! Jeg var motvillig og pakkingen gikk treigt (glemte til og med sokker!!!) siden jeg enda ikke hadde pakket ut fra ferien. Men når jeg først kommer meg ut og opp i høyden glemmer jeg alt og bare går innover mot fjellene i mine egne tanker.

Fredag parkerte vi ved Hamlagrøvannet og gikk opp til Vending turisthytte. Etter min mening er dette den kjedeligste turisthytten vi har! Den er så praktisk bygget og plassert så korrekt at den mister all sjarm. Uansett var det veldig digg å komme fram til den etter 2 timer med vandring i regn og tåke. Hytta var allerede inntatt av to jenter fra Bergen så det var varmt og godt der. Lørdag vandret vi videre til Kiellandbu. Turen dit er 17km og tar 7 timer i bedagelig tempo. Dette er kanskje en av Norges mest spektakulære hytter med 5 sengeplasser og utsikt over Hardangerfjorden. Den har overnattinger stort sett hver natt i høysesongen og nesten hver helg hele året. Vi innfant oss dermed med at det ble telt på oss når vi kom fram. Etter 15 tryningser på sleipe steiner og gjennomvåte sko fra bunnløse myrer nådde vi fram til hytta som velsignet oss med 20 minutter tåkefri utsikt over Norges vakreste landskap. Flax hadde vi også for den sto ledig!!! Våte, slitne og kalde trykte vi oss sammen på de 20m^2 og fyrte opp i peisen. Utsikten forsvant, vinden hylte, regnet dundret og Christer trakk opp vindunken! Kiellandbu er virkelig ei hytte å besøke, men pass på - utedoen ligger nedenfor hytten mot stupet (ikke særlig heldig etter litt vin og i tett tåke).

Jeg blir stadig forundret over hvor vakkert Norge er. Når Martin og jeg går på tur alene har vi en tendens til å dure gjennom landskapet for å nå målet vårt. Først fremme ved målet slapper vi av og nyter naturen. På denne turen føler jeg vi har nytt omgivelsene hele veien gjennom. Ved å sette ned farten og bruke mer tid på å gå sammen som en gruppe har vi fått flere naturopplevelser!

Endelig lørdag

• 17.06.2017 kl. 16:28

"Motorsag, ATV, leirdueskyting og bålbrenning - nå blir det hvitvin og Kardashians"

Jeg har hatt ferie i en uke, den eneste ferieuken jeg tar i år. Men herregud for en innholdsrik uke. Jeg kjørte opp fra Oslo fredag og kom hjem til Namsos. Der møtte jeg min mann og hele svigerfamilien med bikjer og bobil som hadde kjørt opp fra Bergen. I et par deilig dager fikk vi nyte livet på hytta vår (heldigvis er den stor). Tirsdag dro hele gjengen opp til Sandnessjøen for å gå årets familietur De syv søstre

De syv søstre har et fasinerende sagn som er verdt å lese: http://bronn.no/nor/index.php/torghatten/sagnet-om-helgelandsfjellene

Jeg hadde brukt flere dager på å psyke meg opp og når dagen kom var jeg super forberedt på turen. Desverre møtte vi tåke på første fjell. Vi har vært i samme farlige situasjon før, denne gangen snudde vi!!!

Nå sitter jeg her på hytta på Hoddøya,  jeg har lært meg å bruke motorsag og har gått berserk på en liten skog, jeg har skytt ned 100 leirduer, kjørt ATV og fyrt opp et digert bål. Jeg kunne ikke følt meg mer som en mann!

Nå skal jeg slappe av med hvitvin og Kardashians i stilongsen😉

Seigmenn dømmer ikke!

• 01.06.2017 kl. 20:24

«Livet er hardt, men seigmenn dømmer ikke»

I min jakt på forberedelser til Grønland 2018 valgte jeg å ha hvit måned i mai. Ikke akkurat den letteste måneden å gjennomføre et slikt mål med tanke på at både bryllups sesongen, båtsesongen og uteserveringen starter i akkurat denne tiden. Målet enkelt forklart var å ikke spise sjokolade, potetgull, seigmenn og ikke drikke brus eller alkohol. Etter å ha lest litt om andre sine erfaringer med hvit måned og helseeffektene dette skulle ha på kroppen så jeg for meg å være super menneske når mai var omme!

Forventningene var at jeg etter et par uker med «detoxing» ville få mer konsentrasjon, mer energi, bedre humør og kanskje var et par cm mindre over magen ... Jeg var ekstremt naiv som trodde dette!

Dette skjedde faktisk: de 2 første uken var preget av detoxing hvor jeg gikk rundt og følte jeg hadde frarøvet meg selv kosen min. Det gikk opp for meg hvor mye trøst og trygghet jeg hadde knyttet til mat! Jeg gikk fra å være ei sprudlende og glad jente til å være en tam og stille person. Jeg vente meg raskt til det nye kostholdet, men energien og helseeffektene jeg hadde lest om kom aldri. Dette er mest sannsynlig på grunn av at jeg hadde et ganske sunt kosthold i utgangspunktet og trener jevnlig. Jeg led meg allikevel gjennom middager, bryllup og kosekvelder uten noen kompensasjon. Alt jeg følte var at jeg straffet meg selv i en hel måned uten grunn. Det føltes urettferdig og ufortjent.

Helsemessig føler jeg at hvit måned har vært totalt bortkastet. Jeg er i utgangspunktet ei sunn og frisk jente og trenger ikke kutte ut søtsakene! Jeg tror den mentale helse effekten av å ta seg en øl og kose seg innimellom med snop er mye større enn helseulempene dette har på kroppen. Hvis du tenker deg om så er den eneste funksjonen til snop å gjøre deg glad og jeg kommer ikke til å ha noe problem med å kose meg med seigmenn og øl etter dette.

Dette er den største gevinsten jeg har fått av hvit måned i mai - jeg endrer ikke på hva jeg gjør, bare hvordan jeg tenker og føler om det. Jeg kan endelig kose meg uten å ha dårlig samvittighet!

Bilder av Lisbeth Johansen

Trine Nordahl

Med ustoppelig optimisme går jeg løs på prosjekter jeg har ingen forutsetning for å klare, dette for å bevise at alle kan endre seg selv og verden! Jeg er utdannet elkraft ingeniør, sosialantropolog og er en født eventyrer! I august gikk jeg Oslo-Bergen, nå trener jeg til å gå over Grønland i 2018.