Halvveis til vår

• 20.04.2017 kl. 16:30

Dette krever mye mer av meg enn hva jeg hadde trodd. Målene er lagt opp slik at jeg må trene hver dag for at jeg skal greie det. En forsinkelse gjør at jeg ikke har tid til å ta igjen treningen senere. Det er et slit å rekke over alt, og verst av alt er at det går ut over min favoritt hobby: prokrastinering! Min iver etter å greie målene for april tvinger meg til å være selv disiplinert ? hver dag! For et mareritt ? jeg hater meg selv for selvpiningen samtidig som jeg elsker at jeg greier det. Dette er den perfekte oppskrift for narsissisme og schizofreni.

Påske ble avholdt i kjent stil på hytta i Namsenfjorden. Bagger, sekker, verktøy, våpen og hauger med matvareposer lastes om bord i båten før vi kjører ut på Hoddøya. Påsken for oss har de siste 10 årene vært ved sjøen etter at mamma og pappa bestemte seg for å bygge hytte på en øy. Her koser vi oss med strandrydding. Flere tonn med tang og rakved samles sammen til et bål som brenner gjennom hele påsken. Det føles mer som en arbeidsleir, et utmerket sted for fatcamp hadde det ikke vært for de deilige kakene mamma disker opp med i pausene. Det er mye tungt arbeid, men det er også vært det når man vet at man er med å tar vare på en 100 år gammel familieeiendom og et av Norges mange landbrukslandskap som ellers ville vokst igjen. For ikke å snakke om #denfølelsen når solen skinner og du tar en øl ved sjøen på en perfekt sandstrand!

«Det sier seg selv at når skiene både er bakglatte, framglatte og sideglatte, så står man på stedet hvil og kaver! Helvette hvor jeg hater å gå på ski ?!»

Litt skikos ble det selvfølgelig også tid til. For å nå april målet burde vi gå 60km med ski og pulk. På grunn av sen påske, global oppvarming eller bare generell uflaks hadde snøen regnet bort i flere mils omkrets. Dette betydde at vi måtte kjøre en time opp til Grong for å finne snø. Vi gikk inn fra Heia Gjestegård og opp til Kvennsjøen. I 7km hadde vi en motorvei av skiløyper helt alene foran oss, strålende sol og et fantastisk fjellandskap. Vi prøvde å gå med smurning istedenfor feller denne gangen noe som fungerte bra i nedover bakkene men ikke fult så bra oppover. Fjellskiene er alt for breie for en preparert løype og stålkantene mistet derfor sin funksjon. Vi gikk løypa 4 ganger på 2 dager og kom oss 56km nærmere målet vårt.

Fellesmål: 15 mil med pulk og ski

42%

Savnet etter vidda

• 04.04.2017 kl. 21:12

«10 000 meter oppe i luften våkner jeg av et brak og en voldsom dur trenger seg gjennom hodetelefonene. Batteriet på Bose har gitt opp og flyduren trenger seg gjennom noise cansellingen. Utenfor ser jeg ned på Lysefjorden og Kjerag, det er sol i Stavanger i dag, men jeg er på vei til Oslo. For 24 timer siden så jeg ut over Hardangervidda. Slettene lå foran oss som et snødekt hav, ikke en sjel i sikte, ikke en lyd. Lengselen slår meg hardt, det er der nede jeg skulle vært, på fjellet med Martin. I teltet er det trygt og varm mellom flere lag med dun ...»

Turen opp på Hardangervidda i helgen gikk mye bedre enn forventet. Vi kjørte fra Bergen fredag kveld og parkerte ved Våkavadet og sov i telt der. Lørdag morgen fikk vi strålende sol og en kjempefin tur innover til Stigstuv. Det var noe sterk vind, men det løste vi med å bygge snøvegg for ly. Stigstuv var helt fullt, men vi fikk allikevel til å komme inn og ta en øl og slå av en prat med noen av de andre gjestene før vi gikk i teltet og lagde middag. Martin stekte egg og bacon som han serverte med kjøttsuppe. Dette ble siste natt i McKinley teltet før vi bytter det ut med Helsport Svea som venter på oss hjemme i Namsos. Om vinteren blir det fort trangt med alt utstyret og orden er viktig, hvis ikke ender man opp med å sette seg på baconet og velte kaffen! Vi har også innsett av vi må sette bosspose, vannsperre og solkrem på pakkelisten.

Fellesmål: 15 mil med pulk og ski - 23%

• Dekktrekking        50km - 16%
  • Klatring                3 økter - 0%

Trine Nordahl

Med ustoppelig optimisme går jeg løs på prosjekter jeg har ingen forutsetning for å klare, dette for å bevise at alle kan endre seg selv og verden! Jeg er utdannet elkraft ingeniør, sosialantropolog og er en født eventyrer! I august gikk jeg Oslo-Bergen, nå trener jeg til å gå over Grønland i 2018.