Topp 10 lærdommer

  • 26.02.2017 kl. 20:23

Mye har skjedd siden jeg bestemte meg for å gå Oslo ? Bergen. Når jeg startet denne bloggen visste jeg lite om friluftsliv, trening og kosthold men ettersom turene har blitt flere har jeg bygd meg opp en liten kompetanse. Listen under viser noe av hva jeg har lært og de forandringene jeg har merket på meg selv det siste året.

 

  1. Tørre og varme klær er det beste man kan ha i sekken og det viktigste man kan gjøre er å ta seg bryet med å lete de fram og ta de på. Ofte har jeg følt meg for sliten til å skifte men fra militæret vet jeg at hvis jeg bare gidder å ta fram den jakka eller vrenge av meg ulltrøye å ta på en tørr, blir livet så mye bedre med en gang.
  2. Pakkeliste. Ta deg tid til å lage en pakkeliste og følg den! Det er så utrolig kjipt å stå midt oppe på fjellet uten mulighet til å koke vann. I verste fall kan det oppstå farlige situasjoner hvis man må overleve.
  3. Utholdenhet fysisk og psykisk. Dette er kanskje den beste forandringen jeg har opplevd. Fra jeg startet dette prosjektet har jeg gått ned 20kg og det merkes på både kropp og hode. Jeg blir fortsatt sliten når jeg trener men forskjellen ligger i at jeg kan fortsette så mye lengre. Det samme merker jeg med mentale utfordringer, jeg kan holde konsentrasjonen mye lengre.
  4. Planlegging er alfa omega for oss og spontane turer går ofte dårlig. Alt for mange ganger har vi kommet oss ut døra alt for sent og endt opp med å slå opp teltet i mørket.
  5. Ta pauser ofte! En 5 minutter her og der gjør susen for motivasjonen. I vår iver på å gå langt på kort tid har vi kuttet ut pauser og derfor gått oss tom. En liten pause med drikke og sjokolade gjør susen for humøret!
  6. Optimisme. Jeg har blitt et gladere menneske som elsker utfordringer! Helt seriøst, jo tøffere tur eller vanskelige oppgave jo bedre.
  7. Mengde erfaring. Man får ikke erfaring av å lese om tur, man må ut selv å kjenne på formen og bruke utstyret for å vite hva som fungerer. Senest på vår forrige tur innså vi at fellene blir våte og fryser! Uten feller på skiene ble det nesten umulig å trekke pulken og vi måtte bruke kroppsvarme for å smelte de.
  8. Dørstokkmila er det eneste som står mellom meg og målene mine. Den er fortsatt min verste fiende og jeg kjemper en kamp med den hver dag.
  9. Vit når du må snu! Denne er lettere sagt enn gjort og kan egentlig bare læres ved erfaring. Det dummeste vi har gjort er å gå i 12 timer i tåke på fjellet uten sti. Utslitte og desorienterte hoppet jeg ned fra ei fjellhylle rett ved et stup. Når jeg landet måtte jeg klore meg fast for ikke å skli av fjellet, bare for å slippe å gå tilbake der jeg kom fra. Idioti!  
  10. Rett utstyr er kanskje ikke det avgjørende for overlevelsen, men det gir definitivt en bedre tur opplevelse. Dette overføres så til mersmak og tur glede. Selvfølgelig gidder du ikke gå tur hvis skoene gir deg gnagsår og regnjakke ikke tåler vann.

Alle kan tisse ute!

  • 11.02.2017 kl. 19:57



 

«Når blæren er tom, ligner den på en omvendt kjegle, med spissen ned. Når blæren er full, har den form som en kule»

Elgen gjør det, bjørnen gjør det, haren gjør det og til og med mennesket gjør det. Vi kan alle tisse ute i naturen! Etter uendelige spørsmål om hvor vi går på do når vi er på tur skriver jeg dette innlegget. Jeg har hatt mange diskusjoner med min søster (og andre) om hvordan dette går for seg når man er på tur (det skal sies at dette er inne-mennesker).

Siden tirsdag har Martin og jeg tilbragt tiden på Hemsedal med badstue, afterski, slalåm og pulk-kjøring. Blæren tåler bare 300-500ml før den begynner å skrike og når man er på tur og drikker man ca. 0,5 liter per mil (eller afterski-mil), da sier det seg selv at man må late vannet der man er. Av og til er dette utendørs.

For damer:

  1. Gå vekk fra teltet eller stien så langt man føler det er nødvendig for å skaffe seg nødvendig privatliv. (For egen del har denne avstanden krympet inn fra 100meter til 5meter ettersom jeg har innsett at man stort sett er muttens aleine på fjellet, og de eneste som stirrer er sauer)
  2. Er det vinter kan det være lurt å trampe ned snøen i en sirkel slik at man står stødig. Er det sommer anbefaler jeg på det sterkeste å finne et sted uten høyt gress (selv om det kiler er det ikke digg)
  3. Pass på vinden, det er ikke kult å tisse på seg selv! (For å være helt ærlig skjedde med meg på Hardangervidda mens en viss NRK reporter kjæresten gikk foran oss). Jeg liker å ha vinden i ryggen, men dette må du finne ut av selv.
  4. Trekk ned bukse og trusa og sett deg på huk.
  5. Tiss ? rist ? ferdig!

    -Trine

For menn:

  1. Ikke stå midt på stien. Hvis noen vil se så er det deres problem, de som ikke vil se snur seg vekk.
  2. Ha vinden i ryggen.
  3. Opp med smekken.
  4. Tiss.
  5. Ferdig.

-Martin

Jeg vet dette er et tabu tema men jeg har fått forbausende mange spørsmål om dette. Jeg vil gjerne si at man venner seg til det, men saken er den at det er jævlig kaldt når det er -20. Kanskje vil noen fakta om blæren hjelpe:

«Vann utgjør ca. 95 % av den urinmengden på 1?1,5 liter som normalt utskilles per døgn. Tømming av urinblæren styres av urinblæremuskelen, som sender et hormon via sentralnervesystemet til hjernen. Når signalet returneres derfra vil blæremuskelen trekke seg sammen slik at urinen presses ut, samtidig som urinlukkemuskelen åpner seg og slipper urinen ut i urinrøret.»

«Urin blir dannet ved filtrering fra blodet, og den består hovedsakelig av vann og avfallsprodukter fra stoffskiftet og av stoffer som må fjernes for at den normale elektrolytt- og syre-base-balansen skal opprettholdes. Nyrene spiller derfor en svært sentral rolle når det gjelder å opprettholde normal saltkonsentrasjon og surhetsgrad i organismen.»

 

Referanser

- https://sml.snl.no/urinbl%C3%A6re

- https://sml.snl.no/urin

- https://no.wikipedia.org/wiki/Urinbl%C3%A6re

Trine Nordahl

Med ustoppelig optimisme går jeg løs på prosjekter jeg har ingen forutsetning for å klare, dette for å bevise at alle kan endre seg selv og verden! Jeg er utdannet elkraft ingeniør, sosialantropolog og er en født eventyrer! I august gikk jeg Oslo-Bergen, nå trener jeg til å gå over Grønland i 2018.

Bloggdesign

Kategorier

  • Blogg
  • Søk i bloggen

    Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no