På tur i Bergsdalen

• 25.06.2017 kl. 20:10

«Hva ville Vestlandet vært uten fjell, regn og nære venner som blir med på våte turer?»

Jeg har ikke vært hjemme på 3 uker ettersom vi hadde en uke ferie i Trøndelag. Så når Martin ringte tirsdag denne uka og sa at Anikken (Martin sin kusine) og Christer ville bli med på tur i helgen var ikke «jippi» det første jeg tenkte. Jeg er en veldig hjemmekjær person som liker å sitte i sofaen, der kan jeg kan slappe av og føle meg trygg. Men så liker jeg også veldig godt å dra på fjellet - Vi dro på fjellet! Jeg var motvillig og pakkingen gikk treigt (glemte til og med sokker!!!) siden jeg enda ikke hadde pakket ut fra ferien. Men når jeg først kommer meg ut og opp i høyden glemmer jeg alt og bare går innover mot fjellene i mine egne tanker.

Fredag parkerte vi ved Hamlagrøvannet og gikk opp til Vending turisthytte. Etter min mening er dette den kjedeligste turisthytten vi har! Den er så praktisk bygget og plassert så korrekt at den mister all sjarm. Uansett var det veldig digg å komme fram til den etter 2 timer med vandring i regn og tåke. Hytta var allerede inntatt av to jenter fra Bergen så det var varmt og godt der. Lørdag vandret vi videre til Kiellandbu. Turen dit er 17km og tar 7 timer i bedagelig tempo. Dette er kanskje en av Norges mest spektakulære hytter med 5 sengeplasser og utsikt over Hardangerfjorden. Den har overnattinger stort sett hver natt i høysesongen og nesten hver helg hele året. Vi innfant oss dermed med at det ble telt på oss når vi kom fram. Etter 15 tryningser på sleipe steiner og gjennomvåte sko fra bunnløse myrer nådde vi fram til hytta som velsignet oss med 20 minutter tåkefri utsikt over Norges vakreste landskap. Flax hadde vi også for den sto ledig!!! Våte, slitne og kalde trykte vi oss sammen på de 20m^2 og fyrte opp i peisen. Utsikten forsvant, vinden hylte, regnet dundret og Christer trakk opp vindunken! Kiellandbu er virkelig ei hytte å besøke, men pass på - utedoen ligger nedenfor hytten mot stupet (ikke særlig heldig etter litt vin og i tett tåke).

Jeg blir stadig forundret over hvor vakkert Norge er. Når Martin og jeg går på tur alene har vi en tendens til å dure gjennom landskapet for å nå målet vårt. Først fremme ved målet slapper vi av og nyter naturen. På denne turen føler jeg vi har nytt omgivelsene hele veien gjennom. Ved å sette ned farten og bruke mer tid på å gå sammen som en gruppe har vi fått flere naturopplevelser!

4 Kommentarer

Tone

25.06.2017 kl. 23:21
Så flott tur. Jeg pleier å si at de mest sjarmerende hyttene er di små, enkle og hjemmekoselig hyttene. Så flott at hytta var ledig. Jeg har også hatt en tendens til å strene opp til endelige destinasjon uten å nyte selve turen. Det tar jeg meg i nå når jeg går på tur. =)

Rita Ripman

26.06.2017 kl. 14:10
Hei!

Nydelig blogg, og jeg vil gjerne lese om flere turer fremover. Fikk så lyst å gå tur etter å ha lest og sett de vakre bildene. Hilsen Rita

Trine Nordahl

26.06.2017 kl. 19:29
Hei! Så gøy å høre? Fint at noen kan bli inspirert, vi har jo så masse flott natur rett utenfor døra!

Karina

26.06.2017 kl. 21:38
Såååå spennende. Kiellandsbu fikk Mathilde og jeg med oss i høstferien i fjor. Og hun hadde heldigvis lyst å ta turen en gang for overnatting. Jeg håper på litt bedre vær litt senere på høsten. E nok ikke så sprek som dere. Merker at fjellet drar litt i meg. Så nå skal jeg komme meg ut og få ro. Og te høsten er det sauesanking - det er knall 😃 Og så håper vi å ta Preikestolen på veien i sommer. Det e en egen ro i fjellet ☺️

Trine Nordahl

Med ustoppelig optimisme går jeg løs på prosjekter jeg har ingen forutsetning for å klare, dette for å bevise at alle kan endre seg selv og verden! Jeg er utdannet elkraft ingeniør, sosialantropolog og er en født eventyrer! I august gikk jeg Oslo-Bergen, nå trener jeg til å gå over Grønland i 2018.