Kiellandbu

• 15.01.2017 kl. 21:44

For 5 år siden satt jeg i sofaen godt innpakket i et pledd og spiste sjokolade. Jeg var varm og avslappet, ganske så komfortabel faktisk ? på utsiden. På innsiden var jeg deprimert, overvektig og følte meg jævlig. Jeg vet ikke hvordan jeg greide å endre dette, men i dag sitter jeg her som yrkesaktiv ingeniør og aktiv friluftsmenneske og er ganske stolt av meg selv. Jeg liker ikke å fryse og slite meg opp fjell, men jeg har innsett at det er mye bedre å ha det jævlig på utsiden enn på innsiden. Denne livsstilen gjør meg lykkelig.

Kiellandbu er ei sjarmerende lita hytte med 5 sengeplasser og ingenting mer. Den ligger helt ute på pynten av fjellet med utsikt til Hardangerfjorden. I helgen var det meldt strålende sol og -16C i fjellheimen så vi pakket pulken og dro av sted. Vi hadde lagt inn ruten på Garmin klokken og fulgte GPS ?en oppover bakkene i dyp pudder snø. Vi var ikke de eneste som tok turen innover og hadde et fint opptråkket spor å følge. Vi gikk med feller på skiene hele veien, uten disse ville det vært umulig å trekke pulken med oss. Den tørre snøen ga oss utfordringer og i de bratteste partiene måtte jeg dytte pulken mens Martin dro.

Vi greide dessverre ikke å komme oss frem før solen gikk ned denne gangen heller. Den dype puddersnøen og de bratte stigningene gjorde turen mye lengre enn hva vi hadde forventet. Vi erfarte også at limet på fellene fryser, man bør derfor oppbevare de innenfor jakken mellom bruk. Hytta var full (skal ikke så mye til) og det var andre telt slått opp utenfor da vi kom fram. Så fort vi sto stille ble det iskaldt, så teltet kom opp i full fart og liggeunderlag og soveposer ble kastet inn. Vi fikk kokt vann og spiste en deilig drytech middag. Livet er ikke så ille når man er mett og varm, men man går ikke på do i med mindre det er krise!

Det går helt fint å sove i telt når det er så kald, men super komfortabelt er det ikke. Soveposen min er bare beregnet til -9C så det ble litt kaldt på nesen, tærne og skinka - med andre ord, man overlever. Vi våknet i 8-tiden og brukte en time på å psyke oss opp til å krabbe ut og begynne dagen. Martin kokte vann og laget frokost, jeg pakket sammen soveposer og liggeunderlag, noe som er en liten utfordring når alt er dekket i rim. Etter å ha glefset i oss havregrøt rev vi teltet og begynte på hjemturen i skikkelig påskevær. Det var en drøm å kjøre ned fjellet på fjellski, en drøm som vekket oss brutalt ved å sende oss hodestups ned i flere meter dyp pudder snø hvor vi basker og kavet til høylytt banning. Etter flere tryningser kom vi oss ned til bilen. Glade og fornøyde kunne vi sette på setevarmen (når vi endelig fikk start på bilen).

Hva har vi lært:

• Start tidligere!
  • Lag pakkliste (vi glemte skje og kokekar)
  • Limet på fellene fryser
  • Gass fungerer ikke i minusgrader